PENJAGAAN KULIT WAJAH DRI SUDUT MARY KAY

by - April 16, 2017

ASSALAMUALAIKUM

LANGKAH-LANGKAH & TIPS PENJAGAAN KULIT

Hello lovelies, so harini Ai nak share dengan u all langkah-langkah penjagaan kulit wajah dari sudut Mary Kay. Ok..apa yang u all faham dengan istilah penjagaan kulit wajah? Penjagaan kulit wajah terdapat 5 langkah asas iaitu:

1) Membersih
2) Mengelupas
3) Menyegar
4) Melembap
5) Melindungi




1) MEMBERSIH

First of all, pastikan muka u all bebas daripada makeup, so first u all perlulah tanggalkan segala eye & lips makeup dengan Mary Kay Oil-Free Makeup Remover selepas tu barulah cucikan muka dengan Cleanser tambah-tambah lagi musim yang tak menentu ni sebab utamanya kita tak nak kotoran serta habuk terus melekat sekaligus boleh menyebabkan pori-pori tersumbat dan menyebabkan masalah lain timbul.

selepas mencuci muka tu u all perlulah lapkan muka tu sehingga kering sebab kita tak nak air meresap ke dalam kulit dan menyerap lembapan pada muka. OK? Salah satu faktor yang menyebabkan kekeringan pada kulit wjah ialah berendam di dalam air terlalu lama.
Yang penting sekali, pemilihan cleanser haruslah menepati atau sesuai dengan keadaan atau jenis kulit u all. Apa yang dimaksudkan disini ialah pemilihan cleanser yang tidak membuatkan kulit terasa kering tetatpi sebaliknya rasa segar, lembut dan lembap selepas disuci, bukanlah terasa tegang.
Jadi, sekurang-kurangnya cucilah muka 2 kali sehari sudah memadai.

Ok, sini Ai share dengan u all rangkaian cleanser dari Mary Kay




2) MENGELUPAS

Pengelupsan yang ai maksudkan di sini bukanlah pengelupasan yang secara kasar sehingga u all pun rasa ngeri..kan.. Pengelupsan yang di maksudkan di sini ialah membuang sel kulit mati dengan menggunakan masker atau scrub. So kalau u all dah pakai mask jangan pakai scrub lagi begitu juga sebaliknya, kata makna lain pakai secara bergilir-gilir.

Gunakan 2-3 kali seminggu, seeloknya waktu malam untuk best result. Kenapa? Sebab lepas mask or scrub, kulit akan jadi sangat lembut. Jadi kenalha kurangkan terdedah pada sinar matahari. Make sure muka dah bersih sebelum pakai mask atau scrub. Ada yang bertanya perlu ke Mask ni?Mask sangat perlu dan membantu untuk deep cleansing iaitu untuk membersihkan pori-pori dan membuang sel kulit mati. Pori pun kena bersih juga untuk mengelakkan whitehead atau blackhead yang juga penyebab acne. Sel kulit mati pun salah satu penyebab kulit kusam. 

Pada kebiasaanya cleanser hanya mencuci di permukaan kulit muka sahja kecuali kalau u all gunakan cleanser yang ada fungsi exfoliation macam Mary Kay Timewise 3 in 1 cleanser.

Sama macam cleanser mask/scrub masih perlu dipilih mengikut kesesuaian kulit dan kepreluan kulit u all.
- Kulit kering mask perlulah berfungsi untuk membersihkan pori dan membuang sel kulit mati disamping menghidratkan kulit
- Kulit berminyak mask perlulah berfungsi untuk membantu mengeluarkan minyak berlebihan tetatpi masih mengekalkan kelembapan kulit

Nota tambahan : ada juga mask yang berfungsi untuk menghidratkan kulit disamping memberi kesan lifting dan mengurangkan kesan kedutan halus.
Mask yang sesuai akan membuatkan kulit u all berasa segar, lembut dan 'terangkat.



3) MENYEGAR

Ha, sampai dah step yang mampu membantu menghaluskan pori-pori dalam jangka masa panjang. Tak percaya?Cubalah baru tahu.. 

Walaupun Mary Kay Freshener atau Softener berfungsi sama dengan toner diluar sana tetapi apa yang membezakannya ialah kuantiti alkohol yang terkandung di dalam produk Mary Kay jauh lebih rendah. So carilah produk yang tiada mengandungi alkohol atau kandungan alkohol yang rendah supaya kulit tidak kering ini disebabkan alkohol mampu mengeringkan dan memedihkan kulit.

INGAT YA! KULIT KERING BOLEH MENYEBABKAN KEDUTAN SEBELUM MASANYA!

Bila nak pakai Softener / Freshener ni?
Softerner / Freshener boleh di pakai selepas STEP 2 atau selepas cuci muka untuk menanggalkan sisia kotoran atau makeup yang masih melekat. Bila kulit bersih barulah serum atau pemakaian langkah seterusnya lebih berkesan..

Kalau perasan MUA akan gunakan toner sebelum start makeup, ni bukan sahaja nak nampak cantik gorgeous tapi nampak lebih sekata.



4) MELEMBAP

Untuk pengetahuan u all, fungsi pelembap bukan sahaj untuk memberi kelembapan kepada kulit wajah kita sahaja malah ia turut berfungsi sebagai perlindungan asas kepada kulit daripada persekitaran seperti kawalan daripada habuk daripada tersumbat terus ke dalam pori. Fungsi pelembap juga sebagai perlindung kepada air di dalam kulit daripada tersejat keluar yang menyebabkan kulit yang kering akan bertambah kering. Ini mungkin mengakibatkan kulit yang kering tadi akan terasa berminyak berlebihan kerana ada masanya sistem tubuh badan kita akan mengeluarkan minyak berlebihan untuk menggantikan lembapan bila kulit kita kering.

Cara pemilihan pelembap atau moisturizer juga sangat penting dan bersesiauan dengan kulit kita kerana kulit kita ni berlainan jenis. Jadi pelembap yang sesuai akan membuatkan kulit kita berasa lembap selepas disapukan dan mengambil masa untuk menyerap secara keseluruhan di dalam kulit tanpa meninggalkan kesan yang melekit. So, pelembap haruslah diserap sepenuhnya bukan terus kering di udara. 

Keistimewaan Mary Kay Timesise Moisturizer ialah memberi lembapan selama 10 jam pada kulit jadi tak perlu risau lagi tetapi bagi kulit yang jenis TERLALU KERING, Ai srankan Oil free Hydrating Gel (ok yang n kita story later ya)

Mary Kay Botanical Effect Hydrate
Mary Kay Timewise Moisturizer


5) MELINDUNGI

Perlindungan yang dimaksudkan di sini ialah foundation atau bedak asas.. ya foundation bukan sahaja nak bagi kulit kita nampak lawa dan sekata semata-mata sahaja, tetapi ia juga bertindak sebagai FILTER iaitu melindungi kulit dari kotoran dan segala jenis debu halus dari terus melekat ke kulit wajah dan masuk ke dalam pori-pori kulit yang boleh menyebabkan masalah blackhead atau whitehead serta boleh menyebabkan pertumbuhan jerawat.

Pemilihan foundation juga ada caranya. Pilih foundation mengikut kesesuaian jenis kulit u all.
* TIPS
 - kalau kulit kering- pilihalah foundation yang mengandungi emmollient iaitu untuk menampakkan kulit lembap dan glowing
- kalau jenis kulit berminyak- pilihlah foundation yang memberi kesan matte supaya kulit wajah kita tak nmpak berkilat sangat.

So sini ada pemilihan foundation dari mary Kay
- Mary kay Matte Wear Foundation iaitu untuk kulit kering
- Mary kay Luminous Wear Foundation iaitu untuk kulit berminyak
Sangat specifickan dalam pemilihan produk sebab itulah Ai sayang sangat Mary Kay ni..



AIMI LIYANA 
Profesional Mary Kay Independent Beauty Consultant 
Call/SMS/WhatsApp
011-20918593
IG: amiileeyana /pinkboxamii 
Fb Page: 


E-mail : amethystbyaimiliyana@gmail.com

You May Also Like

0 comments

MY INSTAGRAM