APA ITU NON-COMEDOGENIC?

by - March 21, 2019


Morning Love.. siapa pernah dengar perkataan "NON-COMEDOGENIC"? atau mungkin selalu kita dengar sesuatu produk skincare atau makeup tu non-comedogenic?

Sekarang ni ramai yang kita tahu sangat-sangat menitik beratkan bahan yang tergandung dalam produk harian kita, especially rejimen penjagaan kulit kita sebab produk ni kita selalu letak dekat muka kita. Betul tak? Siapa yang tak sayang muka dik oiiii..Baiklah..Kakmi nak share sikit sebanyak tentang non-comedogenic ni.

Kakmi terangkan dalam bahasa yang sangat simple dan mudah je nak faham..hehehehe.. Noncomedogenic adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan produk penjagaan kulit dan makeup yang diformulasikan sedemikian rupa sehingga tidak mungkin menyebabkan penyumbatan pori yang boleh menyebabkan tanda-tanda jerawat atau masalah kulit yang lain.

Ia biasanya digunakan terutamanya untuk menerangkan sesuatu produk penjagaan kulit dan kosmetik. Produk yang dilabel bukan komedogenik tidak mengandungi bahan yang akan menyebabkan liang pori tersumbat.

Apa jadi kalau liang pori tersumbat?Ehh..jerawatlah dik..huhuhu.. Sekiranya kita mempunyai jerawat ke, blackheads ke, whiteheads ke, atau terdedah kepada pori-pori yang tersumbat ni, Kakmi cadangkan u all menggunakan produk penjagaan kulit dan kosmetik NON-COMEDOGENIC ni sebab dapat membantu mengurangkan bilangan jerawat yang kita alami.

Persoalannya, kadang-kadang bagaimana kita nak tahu dan pastikan yang produk kita pakai ni tidak bersifat komedogenik? Dengan lambakan pengeluaran produk kecantikan sekarang ni, pengeluar esspeciallynya nak sangat kita percayai bahawa setiap produk penjagaan kulit dan alat solek yang mereka pasarkan di pasaran memenuhi kriteria tersebut. So u all kena hati-hati tau..
Sayangnya, kebenarannya kadang-kadang sebilangan pengeluar je yang betul-betul jujur dan memperakui produk mereka kan..dan jangan u all pulak yang kena tanggung risiko tu ok.. Buat pilihan yang tepat ya.

Ok Love , dan kebanyakkan produk Mary Kay adalah NON COMEDOGENIC. Contohnya Kakmi seneraikan seperti di bawah :


Intense Moisturizing Cream


Timewise 3D Foundation





Timewise Moisture renewing Gel Mask




Timewise Minimize 3D 4 in 1 Cleanser


Age Minimize 3D Day Cream SPF 30 Broad Spectrum Sunscreen

Botanical Effect Cleanse



Botanical Effect Hydrate




Botanical Effect Mask


Botanical Effect Freshen


Clear Proof Deep-Cleansing Charcoal Mask

AIMI LIYANA 
Profesional Mary Kay Independent Beauty Consultant 
Call/SMS/WhatsApp
011-20918593
IG: amiileeyana /pinkboxamii 
Fb Page: 

E-mail : amethystbyaimiliyana@gmail.com

You May Also Like

0 comments

MY INSTAGRAM